Rialto brug in Venetië bezoeken ?
De Rialto brug in Venetië is de oudste van de vier bruggen die over het Canal Grande lopen. Het verbindt de wijken San Marco en San Polo. De Rialtobrug werd gebouwd tussen 1588 en 1591 door Antonio da Ponte. Daarvoor waren er verschillende houten bruggen op dezelfde plek, die vaak instortten of afbrandden. De huidige brug is gemaakt van steen en heeft een boogvorm met drie doorgangen.
Financieel centrum
De brug was jarenlang het belangrijkste financiële centrum van Venetië. Dit omdat het de belangrijkste verbinding is tussen de twee oevers van het Canal Grande. Aan beide kanten van de brug waren er in de Middeleeuwen markten en winkels waar handelaren hun goederen verkochten. De brug was ook de plaats waar de banken en geldwisselaars zich vestigden.
Sponsordeal Diesel
De Rialto brug wordt onderhouden door de gemeente Venetië en soms gesponsord door particuliere bedrijven. De brug heeft verschillende restauraties ondergaan om de structuur te versterken en te beschermen tegen erosie en vervuiling. De laatste grote restauratie was tussen 2011 en 2017, met een bijdrage van 5 miljoen euro van het kledingmerk Diesel.
Diesel-oprichter Renzo Rosso betaalde 5 miljoen euro voor het opknappen van de brug. De restauratie duurde 4 jaar en werd voltooid in 2019. De officiële opening werd twee keer uitgesteld vanwege Covid-19, maar vond uiteindelijk plaats in september 2021 met een serenade van Andrea Bocellii.
Diesel heeft dit gedaan als een vorm van culturele sponsoring en om bij te dragen aan de bescherming van het Venetiaanse erfgoed. Renzo Rosso, de oprichter van Diesel, zei dat hij zich vereerd voelde om deel uit te maken van dit project en dat hij hoopte dat andere bedrijven zijn voorbeeld zouden volgen.
Hij was niet de eerste die geld doneerde voor de restauratie van Italiaanse monumenten. Eerder had Tod’s-oprichter Diego Della Valle 25 miljoen euro geschonken om het Colosseum op te knappen en 8 miljoen euro om La Scala te steunen.
Reactie Venetianen op Dieseldeal
De reactie van de Venetianen op deze Rialto – Diesel deal was gemengd. Sommigen waren blij dat een Italiaans bedrijf de verantwoordelijkheid nam om een historisch monument te beschermen en te herstellen. Anderen waren bezorgd dat de brug zijn charme zou verliezen of dat er reclame voor Diesel zou worden gemaakt op de brug. Er was ook kritiek op het feit dat de overheid afhankelijk was van privé-sponsoring om het culturele erfgoed te behouden .