Ontdek het belangrijkste treinstation van Milaan : Milano Centrale
Milano Centrale is het belangrijkste treinstation van Milaan. Het is gelegen aan het noordelijke uiteinde van het centrum van de stad. Het station is een terminus en werd officieel ingehuldigd in 1931. DIt om het oude centrale station (gebouwd in 1864) te vervangen. Dit was een doorvoerstation maar met een beperkt aantal sporen en ruimte.. Het station is het grootste treinstation van Europa qua volume.
Geschiedenis van Milano Centrale in Milaan
Het eerste station van Milaan lag vlak bij de huidige Porta Garibaldi. De stadspoort aan de noordwestzijde van het historisch centrum. Het stationsgebouw uit die tijd bestaat nog steeds, maar is inmiddels omgebouwd tot hotel. Al snel bleek deze locatie namelijk te klein en startte het stadsbestuur met de realisatie van een tweede centraal station. Dit lag slechts een paar honderd meter zuidelijker dan het huidige Milano Centrale, op het Piazza della Repubblica. In 1864 arriveerde koning Vittorio Emanuele II hier met de trein vanuit Turijn. Hij opende daarmee niet alleen het gebouw, maar ook de spoorverbinding tussen de twee Noord-Italiaanse steden. Met zes sporen, drie wachtruimtes plus een koninklijke wachtzaal, een politiekantoor en horeca was dit een flinke stap voorwaarts. Het was het begin van Milaan als knooppunt voor de Italiaanse treinreiziger. Vanwege de centrale ligging is de stad nog steeds een belangrijke stop. Zowel voor wie verder het land in reist of juist naar de andere kant van de Alpen wil gaan. Maar ook dit station was geen lang leven beschoren. Veertig jaar na de opening startte men met de realisatie van een nieuw station. Dat proces niet helemaal verliep zoals men van tevoren in gedachten had.
In 1906 werd de eerste ontwerpprijsvraag uitgeschreven voor het realiseren van een nieuw station. Dit iets verder buiten het historisch centrum dan voorheen. Op de plek waar tot een paar jaar eerder de eerste wedstrijden van AC Milan nog werden gespeeld. De inzendingen voldeden echter niet aan de wensen van de opdrachtgever. Zo duurde het vervolgens tot 1912 voordat de tweede prijsvraag onder architecten werd uitgeschreven. Ulisse Stacchini kwam met zijn ontwerp als winnaar uit de bus. Na een langzame start, mede veroorzaakt door de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog. En de daaropvolgende economische crisis, werd het station pas in 1931 in gebruik genomen.
Architectuur van Milano Centrale treinstation
Het station is een mix van genres, de dominantie van Art Nouveau en Art Deco. Het gebouw is geïnspireerd op de Modernisme stijl, een wereldwijde beweging uit het begin van de twintigste eeuw. Het station heeft een indrukwekkende stalen treinhal en een imposant stationsgebouw dat Benito Mussolini bedoelde om de macht en bravoure van het fascistische regime over te brengen. Milano Centrale heeft een oppervlakte van 33.000 vierkante meter en is 200 meter lang en 72 meter breed. Het belangrijkste treinstation van Milaan heeft 24 perrons en 30 sporen.
Bereikbaarheid van Milano Centrale treinstation
Milano Centrale is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Het station is verbonden met de metrolijnen M2 en M3 en met de tramlijnen 5, 9, 10, 33 en 42. Het station is ook verbonden met de luchthaven van Milaan-Malpensa via de Malpensa Express-trein.